بررسی سبک انس التائبین شیخ احمد جام در دو سطح فکری و ادبی ( زیبایی شناسی )
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده زبان و ادبیات فارسی
- نویسنده حامد شمس
- استاد راهنما غلامرضا مستعلی پارسا
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
سبک شناسی ، علمی است که می کوشد ، براساس روش های مختلفی که تاکنون ابداع شده است ، به شناخت سبک های دوره ای و شخصی نائل شود . یکی از رایج ترین و کاربردی ترین روش ها در مطالعات ادبی ، روشی است که دکتر شمیسا در تقسیم اثر به سه سطح زبانی ، ادبی ، فکری و تحلیل آن بر اساس ویژگی های اثر در هرکدام از این سطوح ، ارائه می دهد . چنان که دکتر فتوحی نیز در کتاب سبک شناسی خود بر همین اساس روش سبک شناسی لایه ای خود را بر اساس پنج لایه ی آوایی ، واژگانی ، نحوی ، بلاغی و ایدئولوژیک ، بنا نهاده است که بیان دیگری از روش دکتر شمیسا می باشد . در این پژوهش ، ما در دو سطح فکری و ادبی به بررسی سبک شناسانه ی متن انس التائبین خواهیم پرداخت . انس التائبین از متون منثور صوفیانه ی فارسی در عرفان زهد و شرع و شیوه ی مجلس گویی صوفیانه و بلاغت منبری است شیوه ی مجلس گویی صوفیه مبتنی بر نوعی کلام ریتمیک و موسیقیایی است که در سجع ها و جناس ها و مهم تر از همه قرینه سازی های شیخ در اجزای جملات ، نمود بارز دارد . با این وجود به جز ویژگی های عمومی فوق ، مختصات سبک خاص شیخ جام در این اثر چشمگیر است که بیش از همه در تشبیهات شیخ و در تضادها و عناصر سبکی مربوط به اقتدار وسلطنت معنوی اولیاء نمود دارد . همچنین بسامد بالای برخی عناصر سبکی ، مانند تأکید و اغراق ، امر و نهی و کاربرد طنز هم نشان دهنده ی موضع ایدئولوژیک متن است . در پایان خواننده ی این اثر پژوهشی ، هم با سبک منبری صوفیه در عرفان زهد و شرع و هم با سبک خاص شیخ جام در انس التائبین ، آشنا خواهد شد .
منابع مشابه
جایگاَه لغات عربی و واژگان کهن و برخی ترکیبات زیبای قدیمی در نثر عرفانی شیخ احمد جام بر پایه دو کتاب ( انس التائبین و کنوز الحکمه )
در دورههای مختلف ادبی آثار متعّدد با موضوعات گوناگون تألیف شده که به مقتضای سبکی هر دوره تغییراتی در نوع نویسندگی ایجاد شده است. نیمه اوّل قرن ششم نیز از این تغییرات که همانا تأثیر شدید زبان و ادبیّات عرب بر زبان و ادبیّات فارسی میباشد بیبهره نبوده است. از آنجا که شیخ احمد جام (441-536 ه.ق) آثارش را زمانی تألیف کرده-نیمه اول قرن ششم- که با هجوم لغات عربی مواجه بوده، این انتظار میرفت که آثار شی...
متن کاملبررسی ویژگی های گویش جام در نثر شیخ احمد جامی با محوریت کتاب انس التائبین
این رساله در چهار فصل تنظیم شده است . فصل اول به بیان مسئله سوال و فرضیه تحقیق اهداف و روش تحقیق می پردازد فصل دوم مبانی نظری فصل سوم تحلیل داده ها فصل چهارم نتایج برسسی های انجام شده مورد بحث قرار می گیرد
15 صفحه اولجایگاَه لغات عربی و واژگان کهن و برخی ترکیبات زیبای قدیمی در نثر عرفانی شیخ احمد جام بر پایه دو کتاب ( انس التائبین و کنوز الحکمه )
در دوره های مختلف ادبی آثار متعّدد با موضوعات گوناگون تألیف شده که به مقتضای سبکی هر دوره تغییراتی در نوع نویسندگی ایجاد شده است. نیمه اوّل قرن ششم نیز از این تغییرات که همانا تأثیر شدید زبان و ادبیّات عرب بر زبان و ادبیّات فارسی می باشد بی بهره نبوده است. از آنجا که شیخ احمد جام (441-536 ه.ق) آثارش را زمانی تألیف کرده-نیمه اول قرن ششم- که با هجوم لغات عربی مواجه بوده، این انتظار می رفت که آثار شی...
متن کاملبررسی دیدگاههای اجتماعی در آثار شیخ احمد جام
شیخ احمد جام از عارفانی است که به رغم نگاه صوفیانه و تلاش در جهت خودسازی فردی و پرورش مریدان و نشان دادن راه و رسم سلوک، به صلاح و رستگاری مردم جامعه از بن جان میاندیشد و در مجالس وعظ و نوشتههای خویش موشکافانه کجرویهای اجتماعی را گوشزد میکند. این نوشتار به دنبال آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی، برجستهترین مسائل و موضوعات اجتماعی قرن پنجم را در آینة آثار احمد جام بازکاود. تا کنون بررسی مست...
متن کاملشیخ احمد جام و افسانه کرامات
شیخ احمد جام ازجمله عارفانی است که پیوند شخصیّت و زندگی وی با کرامات سبب شده است که چهره حقیقی و اندیشۀ وی در لایه هایی از خرافات و هاله ای از ابهام باقی بماند. علاوه بر این، کرامات منسوب به او موجب نوعی تناقض شخصیتی و اندیشه ای در وجودش شده است، چنان که فاصلۀ شیخِ جامِ تصویرشده در مقامات ژنده پیل تا شیخِ پدیدارشده در آیینه آثار او، همان فاصلۀ افسانه تا حقیقت است. این معمّاها و تناقضات در قلمرو شخصی...
متن کاملبازشناسی پلان باغ ایرانی در مجموعۀ شیخ احمد جام
باغ، بخش مهمی از زندگی و معماری ایرانیان بوده و در ساختار معماری و موجودیت آنها سهم شگرفی داشته است. باغ ایرانی، از زمان سومریان، معبد، قصر و آتشکده را احاطه میکرده است. برای ایرانیان هم آب و هم درخت قابل تکریم بودهاند، به همین دلیل درختان در کنار جویهای روان کاشته میشدند. تکریم آب و درخت باغ ایرانی را میسازد. باغ ایرانی نه تنها جای امن و آرام؛ که در عین حال مکانی است برای تفکر یا مذاکرات...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده زبان و ادبیات فارسی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023